فروشگاه
انبارداری پیشرفته تحت اکسل

نحوه ذخیره فایل اکسل حاوی ماکرو

خیلی وقت ها پیش میاد ما برای راحتی کار خود از کد های vba اکسل استفاده می کنم بعد از ذخیره فایل اکسل حاوی ماکرو تمامی ماکرو های های ما حذف می شود
را حل چیست؟ آکادمی روح الله برای شما یک آموزش کامل در مورد نحوه ذخیره فایل اکسل حاوی ماکرو آماده کرده می توانید مشاهده فرمایید.

فعال سازی ماکرو در اکسل

در نوشته های قبلی آکادمی روح الله با حل مشکل فارسی نوشتن در کدهای vba آشنا شدیم. در این بخش می خواهیم ذخیره فایل اکسل دارای کد vba را به شما آموزش دهیم. فرمتی که به صورت پیش فرض برای فایل های اکسل قدیمی تعیین شده بود XLS  بود. در نسخه های جدید اکسل فرمت ذخیره سازی فایل ها به XLSX تغییر یافته است.

همانطور که می دانید این فرمت ها ذخیره کردن ماکروها در اکسل را پشتیبانی نمی کند. یعنی اگر شما کدهای vba را در اکسل بنویسید و آن فایل را با فرمت XLSX ذخیره نماید همه ی کدهایی که نوشته اید از بین می رود. پس از باز کردن مجدد فایلی که ذخیره کرده اید هیچ اثری از کد ها نیست.

نحوه ذخیره فایل اکسل حاوی ماکرو

نحوه ذخیره فایل اکسل حاوی ماکرو

Microsoft Excel

The following features cannot be saved in macro-free workbooks:

  • VB project

To save a file with these features, click No, and then choose a macro-enabled file type in the File Type list.

To continue saving as a macro-free workbook, dick Yes.

Yes No

Help

ماکرو

ماکرو

ذخیره سازی Macro در اکسل

حال برای رفع این مشکل چه باید کرد؟ در اکسل برای ذخیره فایل اکسل دارای کد vba یا همان Macro ها باید از دو فرمت XLSM و XLSB استفاده نمود. یعنی پس از انتخاب گزینه SAVE AS باید این دو فرمت را انتخاب نماییم.

پیش نهاد آکادمی روح الله برای شما :
جلوگیری از کار تکراری در اکسل با 3 روش

در اکسل فرم دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن می توانیم فایل های دارای ماکرو را ذخیره نماییم و آن فرمت xlsb می باشد. فایل هایی که پسوند xlsm و xlsb دارند به صورت فشرده در می آیند و شما باید با استفاده از نرم افزار WinRAR که آموزش آن در همین سایت وجود دارد آنها را از حالت فشرده خارج نمایید و محتویات درون آن ها ببینید.

ذخیره سازی با فرمت xlsm با ساختار xlm منطبق می باشد در حالی که فایل هایی که با فرمت xlsb ذخیره میشوند اطلاعات شما  را به صورت باینری ذخیره ازی می نمایند. با این کار حجم فایل شما بسیار کم می شود. پس اگر فایل شما دارای حجم زیاد و یا پیچیدگی زیاد می باشد بهتر است با این روش ذخیره سازی گردد.

ذخیره فایل اکسل دارای کد vba

ذخیره فایل اکسل دارای کد vba

نحوه ذخیره فایل اکسل حاوی ماکرو

یکی از مزیت های ذخیره سازی با فرمت xlsb سرعت نسبتا بالای این گونه فایل ها می باشد. اما مشکل این است که فایل هایی که با این فرمت ذخیره سازی می گردند را نمی توان با نرم افزار های دیگر آفیس باز نمود با آن ها سازگاری ندارد.

راه حل دیگری که برای ذخیره ماکروها در اکسل وجود دارد این است که ماکروها را به صورت جداگانه به صورت یک فایل bas.  بر روی سیستم ذخیره نمایید.

ذخیره فایل Macro در اکسل

ذخیره فایل Macro در اکسل

نحوه ذخیره ماکرو در اکسل و انتشار آن

اگر شما یک تابع نوشته اید و می خواهید از آن در سایر فایل های اکسل استفاده نمایید باید در هنگام ذخیره از گزینه Save as type استفاده نمایید یا فرمت خود را XLAM انتخاب کنید. این فرمت به شما این امکان را می دهد که بتوانید از فایل خود در سایر فایل های اکسل استفاده نمایید و آن را باز کنید.

پیش نهاد آکادمی روح الله برای شما :
کار با رنگ ها در اکسل با استفاده از کدهای VBA

اگر می خواهید فایل خود را به سیستم دیگری ببرید و آن حا از آن استفاده نمایید باید در سیستم مقصد از گزینه Add-In استفاده نمایید. مسیر این گزینه به این صورت است که ابتدا منوی File را انتخاب نموده و سپس گزینه Options را انتخاب نمایید و بعد از آن از گزینه Add-Ins استفاده نمایید. در پنجره ای که برای شما باز می شود از قسمت Manage گزینه ی Excel Add-Ins را انتخاب نموده و دکمه Go را بفشارید.

در فیلم آموزشی نحوه ذخیره فایل اکسل دارای کد vba را به شما آموزش داده ایم همچنین می توانید برای آموزش اکسل به بخش های دیگر مراجعه کرده و از آموزش ها به صورت رایگان استفاده نمایید.

مشکل سیو نشدن فایل اکسل

مشکل سیو نشدن فایل اکسل

میانگین رتبه 4.5/5 تعداد رای : 8
اکسل را حرفه ای یاد بگیر
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

نظر یا سوال شما در این مورد چیست؟

سلام دوست عزیز خوشحال میشوم نظر شما را در مورد این مقاله بدانم 👇

    هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.