فروشگاه
انبارداری پیشرفته تحت اکسل

آموزش فرمول vlookup در اکسل

فرمول vlookup در اکسل

 فرمول vlookup در اکسل یکی از فرمول هایی است که با داده های ذخیره شده عمودی کار می کند. در واقع فرمول vlookup به عنوان یکی از توابع جستجوی اکسل شناخته شده که داده های سازمان یافته در قالب جدول را تعیین کرده و آن ها بر می گرداند. این برگشت می تواند به صورت دقیق یا تقریبی باشد. البته نباید از این موضوع غافل شد که تابع vlookup جز قدرتمندترین و همچنین ساده ترین توابع در اکسل است. به شرطی که از برخی محدودیت های آن چشم پوشی و اجتناب کنید.

آموزش فرمول vlookup در اکسل

فرمول vlookup در اکسل

فرمول vlookup در اکسل

فرمول vlookup در اکسل چیست؟

فرمول vlookup در اکسل یکی از آموزش هایی است که در این مقاله به آن می پردازیم. قطعا با آکادمی روح الله آموزش اکسل ساده و شیرین می شود. چرا که قرار است در این آکادمی با تمام فرمول ها و آموزش های تخصصی آشنا شده و با مثال به آموزش آن ها بپردازیم. بهتر است به بحث اصلی یعنی معرفی فرمول vlookup  بازگردیم.

همانطور که اشاره کردیم تابع vlookup به عنوان یک تابع جستجو شناخته می شود. شما به کمک این تابع می توانید در ردیفی که ممکن است داده های مرتبط در چند ستون موجود باشد را جستجو کنید. در واقع این جستجو سازمان یافته و کاربردی می باشد.

پیش نهاد آکادمی روح الله برای شما :
تبدیل عدد به حروف اکسل با 3 روش عالی

مثالی از فرمول vlookup در اکسل

در این قسمت از آموزش اکسل فرمول vlookup در اکسل را به همراه مثال توضیح می دهیم. شما به کمک این مثال می توانید به راحتی با این تابع آشنا شوید.

معرفی فرمول vlookup

معرفی فرمول vlookup

فرض کنید شما استاد هستید و 50 دانشجو یا دانش آموز دارید. اما به این نیاز دارید که با قرار دادن شماره دانشجویی یا کد ملی تمام نمرات درس آن ها به شما نمایش داده شود. در چنین حالتی فرمول vlookup در اکسل به کار شما می آید. این توضیح مختصری بود که با کلیت این تابع آشنا شوید. اما ساختار اصلی آن به شرح زیر است.

=VLOOKUP (lookup_value, table_array, col_index_num, [range_lookup])

کاربرد فرمول vlookup در اکسل

فرمول vlookup در اکسل جهت جستجو در جدول و نمایش اطلاعات به کار می رود. به عنوان مثال جدول زیر را در نظر بگیرید که فیلدهای آن با دانش آموز و نمرات متعددی پر شده است. برای جستجو براساس کد ملی که هر یک از فیلد ها خودکار پر شود. نیاز به تابع vlookup است. فرمول بالا و شمای کلی فرمول را در نظر بگیرید.

کد ملی نام خانوادگی ریاضی فیزیک زبان شیمی

 

شرح کامل فرمول vlookup    

در فرمول vlookup برای اینکه به ترتیب عمل کنیم. فرمول بالا را در نظر بگیرید. مقدار صحیح این فرمول به شرح زیر است.

  • lookup_value: این مقدار به منظور تعیین مقدار مورد نظر برای جستجو بوده که معمولا در ستون اول table_array یا همان کد ملی یا دانشجویی است.
  • table_array: محدود جدول را مشخص می کنید. یعنی تمام بخش جدول را می گیریم.
  • col_index_num: این بخش به منظور شماره ستونی است که مقدار متناظر از آن برگردانده می شود.
  • [range_lookup]: این بخش یک مقدار منطقی بوده که تعیین کننده برگشت دقیق یا تقریبی جدول بوده که کاملا اختیاری است.
  • مقدار تقریبی T: اگر بر روی یک باشد یعنی فرمول ما نزدیک ترین مقدار را جستجو می کند. البته در چنین حالتی ستون باید در حالت صعودی باشد.
کاربرد فرمول vlookup در اکسل

کاربرد فرمول vlookup در اکسل

نتیجه گیری

پیش نهاد آکادمی روح الله برای شما :
کار با رنگ ها در اکسل با استفاده از کدهای VBA

فرمول vlookup در اکسل می تواند در زمان شما صرفه جویی کند. در واقع از این فرمول به عنوان کاربردی ترین تابع در اکسل یاد می شود. چرا که مسیر میانبری را برای شما فراهم کرده تا به کمک آن بتوانید داده های مورد نیاز خود را در کوتاه ترین زمان ممکن جستجو کنید. پیشنهاد ما این است که حتما اطلاعات و داده های  خود را به وسیله ای این تابع جستجو کرده و تابع را در کنار مثال بررسی کنید. همچنین در صورت نیاز از سایر آموزش های ما در آکادمی روح الله دیدن نمایید.

میانگین رتبه 5/5 تعداد رای : 3
اکسل را حرفه ای یاد بگیر
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

نظر یا سوال شما در این مورد چیست؟

سلام دوست عزیز خوشحال میشوم نظر شما را در مورد این مقاله بدانم 👇

    هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.